Roczek już za nami – zabawy rozwojowo-poznawcze

Już zacząć? … a może jeszcze nie?” zastanawiają się bardzo często „młodo upieczeni” rodzice. Kwestie edukacji dziecięcej i podejścia do rozwoju intelektualnego małych pociech są zawsze kontrowersyjne. Niektóre mamy twierdzą, że im wcześniej zacznie się edukować dzieci, tym lepiej i będą miały one łatwiej w życiu. Natomiast jest grupa mam, która uważa wręcz przeciwnie, że dopóki dziecko nie pójdzie do szkoły, to .. ”niech się bawi, na naukę przyjdzie jeszcze czas”.

Opinie co do w/w kwestii oczywiście są podzielone. Tyle ile mam – tyle poglądów i opinii. Tylko, że poprzez właściwe postępowanie, możemy pomóc naszym maluchom, bez wywierania na nich presji, że …”powinno się”. Ważne jest, aby podejść do tematu rozwoju intelektualnego dziecka na spokojnie, bez brania opinii innych za wartość nadrzędną. Najważniejsze, jest to, aby dziecko było szczęśliwe, a nie by wychowywać je w celu konkurowania z rówieśnikami, czy co gorsza z innymi mamami, w kontakcie, że „moje dziecko już umie to i to”. Przechwalanie się wśród innych rodziców, a kosztem własnego dziecka z jego osiągnięć nie jest dobrą taktyką wychowawczą. Jest to zbędne i niepotrzebne. Takie zachowania dowartościowują tylko i wyłącznie rodziców małych dzieci, a nie same dzieci. Zabawy z dzieckiem rocznym mogą być na tyle wartościowe i przydatne do jego prawidłowego rozwoju, że zbędne są zajęcia dodatkowe, czy jakieś prestiżowe zajęcia indywidualne, aby udowodnić komuś, coś – kosztem własnego dziecka, co jest skrajnie nie odpowiedzialne.

Przykładami rozsądnych zabaw dla rocznego dziecka są:

• różne zabawy ruchowe z piłkami,
• organizowanie domowych teatrzyków, z własnoręcznie wykonanymi akcesoriami do ich odtworzenia,
• zabawa pacynkami,
• zabawy na świeżym powietrzu – bieganie, spacery, czy jazdy na jeździkach etc.
• układanie puzzli z dużymi elementami lub puzzli piankowych, po których później można biegać, gdy utworzy się z nich trasę,
• pokonywanie różnych przeszkód, tj. tory, tunele etc.
• zabawa z różnymi sorterami, wrzucanie rzeczy do misek, czy kubków, a później je wysypywanie i ponowne segregowanie,
• różne zabawy sensoryczne, które uczą faktur, kolorów, jak i ich wielkości,
• zabawy z pustymi butelkami, czy miskami, aby móc później coś do nich wrzucić i obserwować, co się z tym dzieje,
• zabawy zakrętkami, czy klamerkami (oczywiście pod bacznym okiem rodziców) niosą za sobą niesamowitą frajdę,
• zabawa w memory – tj. zapamiętywanie obrazków i dobieranie ich w pary, już pomału można się w taki sposób bawić, a przy tym uczyć tego co jest na rysunkach,

Wszystkie wyszczególnione przykłady zabaw uczą logicznego i kreatywnego myślenia. Pobudzają u dzieci wyobraźnie, dzięki której pozwala im się rozwijać prawidłowo. Każde dziecko, któremu poświęci się swoją uwagę jest ogromnie szczęśliwe. Dzięki temu, będzie prawidłowo u niego kształtowało się jego poczucie własnej wartości. Będzie otwarty na nowe zabawy i poznawanie otoczenia.